Електродвигуни

 Електродвигуни


    Відомо, що провідники із струмом взаємодіють між собою (притягуються або відштовхуються). Це пояснюється тим, що провідник зі струмом, який знаходиться в магнітному полі, який створив інший провідник, перебуває під дією сили. Отже провідник зі струмом взаємодіє з полем постійного магніта. Якщо гнучкий провідник (мішура) повісити між полюсами підковоподібного магніту і пропустити через нього струм, то він почне рухатись. При чому напрям руху провідника пов'язано з напрямом руху електричного струму.
Правилом лівої руки : якщо магнітні силові лінії постійного магніту входять в долоню, а чотири витягнутих пальця показують, напрям струму, то відігнутий великий палець покаже напрям руху провідника.
    Якщо прямокутну рамку з дроту насадити на вісь і розмістити між полюсами постійного магніту так, щоб її кінці з'єднувались з джерелом струму, наприклад, через металеві напівкільця і ковзаючі по них щітки, то при замиканні електричного кола рамка буде обертатись, так як дві протилежні частини провідника AD і ВС будуть рухатись в протилежних напрямках. При повороті рамки на 180° напівкільця поміняють щітки, і напрям струму зміниться на протилежний. В результаті цього рамка продовжить рух в тому ж напрямі. Обертання рамки з струмом в полі постійного магніту використовується в електродвигунах.
    Найпростіший електродвигун складається з:
1) Якоря з обмоткою;
2) Статора з магнітами;
3) Колектора з щітками;
4) Затискачів для підключення джерела струму;
5) Вала з редуктором - для передачі обертання.
Один із перших в світі електродвигунів, придатних для практичного використання, був винайдений російським вченим Б.С. Якобі в 1834 році.
     Двигуни постійного струму використовуються в тих випадках, коли потрібне плавне регулювання швидкості, наприклад, в тролейбусах, транваях, електровозах, в підіймальних кранах та в пристроях автоматики. Існують спеціальні безіскрові двигуни постійного струму для перекачування нафти і газу.
    Двигуни змінного струму широко використовуються в промисловості. Це пояснюється наступними їх позитивними властивостями:
1) вони мають менші розміри, ніж теплові двигуни однакової потужності;
2) не виділяють при роботі токсичних речовин (екологічні);
3) можуть бути встановлені в будь якому місці;
4) можуть бути будь яких розмірів та будь якої потужності;
5) мають високий коефіцієнт корисної дії (ККД до 98%).
    Якщо провідник, з'єднаний з гальванометром, рухати в магнітному полі, то прилад зафіксує появу електричного струму. Явище виникнення електричного струму в провіднику, який пересікає магнітні силові лінії, називається електромагнітною індукцією. На цьому принципі основано отримання електричного струму. В генераторі відбувається процес, зворотній процесові в електродвигуні: обмотка обертається в магнітному полі, і в ній виникає електричний струм. Для обертання вала генератора використовують енергію води, вітру або палива, які перетворюються з допомогою турбін або двигунів внутрішнього згорання, ядерних реакторів і т.д.

Питання

1) Як діє на провідник зі струмом магнітне поле ?
2) Як і чому рухається в магнітному полі рамка з постійним струмом ?
3) Як влаштований найпростіший електродвигун ?
4) Де використовуються електродвигуни ?
5) Що таке електромагнітна індукція, де використовується це явище ?
Керівник гуртка Нікуліца В.Г., UT1YN
           Студент 4 курсу ЧНУ Ватрич Д.О. UR5YVD
P.SКомпютерний набір матеріалу виконано студентом 4 курсу ЧНУ Ватрич Д.О.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Мостові схеми

Послідовне і паралельне з'єднання елементів електричного кола

КСХ метр